Logline
Worden jongens lastiger of hebben wij, maatschappij, opvoeders en onderwijzers, steeds meer last van jongensgedrag? En wat vinden die jongens er eigenlijk zelf van?
Jongens willen experimenteren, verkennen en grenzen opzoeken. Jongens gooien een stuk klei tegen het plafond om te kijken of het blijft plakken en proberen zo hoog mogelijk in een boom te klimmen.
Met name in het basisonderwijs komen kinderen voornamelijk in aanraking met leidsters en vrouwelijke leerkrachten. Daarnaast worden kinderen van jongs af aan getoetst en getest; de uitkomst daarvan is vaak bepalend voor hun hele schoolcarrière. Waar vroeger kinderen nog gewoon druk, onrustig of juist in zichzelf gekeerd waren, wordt dat gedrag de laatste tijd steeds meer gelabeld als bijvoorbeeld ADHD of Asperger. En om stuiterende jongens bij de les te houden schrijven dokters steeds vaker Ritalin voor en komen er meer hulpmiddelen de klas in, zoals koptelefoons en afschermwandjes.
Met de moeizame schoolcarrière van haar eigen zoon als rode draad, onderzoekt Katinka de Maar hoe jongens op de basis- en middelbare school hun weg proberen te vinden en kijkt ze naar het grotere geheel: Kunnen jongens nog wel echte jongens zijn in de hedendaagse maatschappij?
Regie: Katinka de Maar, geproduceerd door De Familie, in co-productie met VPRO, met steun van Mediafonds